Astăzi, 07.02.2025, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului ordin cu caracter normativ: Proiectul de ordin pentru modificarea și completarea Ordinului nr. 16/2019 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiile sale subordonate.
Paragraf descriptiv: Proiectul de ordin prevede o serie de reglementări suplimentare precum:
– Scutirea de la plata tarifului pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului, actualmente tarifele fiind de 20 de lei on-line și 25 de lei la ghișeu.
– Scutirea de la plata tarifului pentru obținerea extrasului de plan cadastral, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului, actualmente tarifele fiind de 15 lei atât on-line cât și la ghișeu, cu mențiunea că acest serviciu este cel mai des solicitat pentru emiterea certificatului de urbanism, branșamentul la utilități, scoaterea din circuitul agricol a terenurilor etc.
De menționat că scutirea de aceste tarife pentru serviciile on-line va implica o actualizare a aplicației informatice în acest scop, astfel că va fi necesar a se reglementa faptul că această gratuitate va fi disponibilă după actualizarea/reconfigurarea sistemului informatic.
– Scutirea de la plata serviciilor de primă înregistrare (cod 2.1.1. – Recepţie cadastrală și înființare carte funciară și cod 2.1.4 – Recepţie cadastrală şi înfiinţare carte funciară pentru imobile situate în regiunile de carte funciară supuse Decretului-lege nr. 115/1938), prețul actual fiind de 120 lei.
Asigurarea cadrului instituțional necesar pentru extinderea accesului la baza de date a persoanelor fizice autorizate pentru accelerarea efectuării lucrărilor de înregistrare sistematică, prin:
– Scutirea de la plata tarifelor pentru furnizarea serviciilor API, prevăzute la capitolul 3 din anexa la Ordin, a persoanelor autorizate care realizează lucrări de înregistrare sistematică/planuri parcelare.
– Scutirea de la plata tarifului aferent codului serviciu 2.7.5, Copii certificate ale documentelor din arhivă, a experților tehnici judiciari în specialitatea topografie, cadastru şi geodezie.
– Modificarea cuantumului tarifelor serviciilor de abonament API, pentru încurajarea accesului la baza de date a tuturor entităților de drept public sau de drept privat, care desfășoară activități incidente cadastrului, publicității imobiliare, geodeziei și cartografiei. În acest mod se va facilita automatizarea acestor procese și se va degreva personalul de specialitate, cu impact pozitiv în activitatea curentă, precum și asupra procesului de înregistrare sistematică a proprietăților.
Documentaţia aferentă proiectului de ordin cu caracter normativ include:
- Approval report
- Proiect de ordin
- Tabel propuneri și observații
Documentația poate fi consultată și la sediul instituţiei Splaiul Independenței 202 A, etaj 1, sector 6 București • proiectul de ordin cu caracter normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Serviciul relaţii cu publicul al instituţiei.
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de ordin cu caracter normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune în termen de 30 zile de la publicarea anunţului:
- ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: transparenta@ancpi.ro;
- prin poştă, pe adresa Splaiul Independenței 202 A, etaj 1, sector 6 București;
- la sediul instituţiei, la Registratură, la adresa Splaiul Independenței 202 A, etaj 1, sector 6 București
Materialele transmise vor purta menţiunea „Propuneri privind modificarea și completarea Ordinului nr. 16/2019 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiile sale subordonate.“
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de ordin cu caracter normativ se vor transmite sub formă de tabel conform modelului de mai jos.
Nr. crt. | Nr. articol | Textul propus de autoritatea inițiatoare | Conținut propunere/sugestie/opinie | Argumentarea propunerii/sugestiei/opiniei |
Menţionăm că toate sugestiile transmise pentru textul de ordin cu caracter normativ vor fi făcute publice, fiind parte dintr-un proces dedicat transparenţei decizionale. Vă rugăm să menționați daca doriți ca numele dvs. să fie asociat cu aceste propuneri sau doriţi ca propunerile înaintate să fie anonime. Datele de contact nu sunt făcute publice.
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul https://www.ancpi.ro/registru-propuneri/
Nepreluarea recomandărilor formulate și înaintate în scris va fi justificată în scris.
Pentru cei interesați există și posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de ordin cu caracter normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituție publică până la data de 10.03.2025.
Pentru informaţii suplimentare vă stăm la dispoziţie la telefon: +40 374 751 340, e-mail: virgil.duta@ancpi.ro, persoană de contact: Virgil DUȚĂ